Padomju dramaturgs, kurš savos darbos spējis meistarīgi attēlot cilvēka sarežģīto, pretrunīgo dabu, savīt traģisko ar komisko, ikdienišķajā saskatīt būtisko, kādēļ nereti tiek salīdzināts ar
Čehovu un raksturots kā viens no izcilākajiem 20. gadsimta dramaturgiem.
Pirmais Aleksandra Vampilova stāsts tika publicēts 1957. gada 1. novembrī ar pseidonīmu A. Saņins. Sava īsā, traģiskā mūža laikā viņš ir sarakstījis tādas lugas kā „Atvadas jūnijā” (1964), „Vecākais dēls” (1968), „Pīļu medības” (1970), „Provinces anekdotes” (1970), „Pagājušā vasara Čulimskā” (1972). Sākotnēji viņa darbi tika iestudēti tikai dažos provinces teātros, un savas dzīves laikā dramaturgs atzinību tā arī neguva. Vampilovs gāja bojā divas dienas pirms savas 35. dzimšanas dienas, noslīkstot Baikāla ezerā. Viņa lugas tika novērtētas vien pēc nāves, un šobrīd Vampilova meistarība un ieguldījums dramaturģijā ir nenoliedzams. Vairāki no viņa darbiem ir ekranizēti, un viņa lugas gūst aizvien jaunas skatuviskās versijas.
2021. gadā Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolā tika uzsākta jauna izglītības programma „Teātra māksla” ar mērķi sagatavot profesionālus aktierus, kuri pēc specialitātes iegūšanas varētu papildināt Daugavpils teātra aktieru trupu. Programmas vadītājs ir Daugavpils teātra direktors Oļegs Šapošņikovs, savukārt pedagogu lokā ir gan Daugavpils teātra aktieri, gan pieaicināti teātra mākslas nozares profesionāļi no Latvijas un ārzemēm. Līdz ar aktiermākslu, audzēkņi apgūst skatuves kustību un deju, vokālu, spēli uz instrumenta un apmeklē dažādu teātra jomas profesionāļu meistarklases.
Šovasar pēc divu gadu apmācībām Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas pirmajam aktieru kursam gaidāms izlaidums. Vairums no topošajiem absolventiem ir Daugavpils teātra dejotāji, kuri apmācību laikā pilnveidoja savas iemaņas aktiermeistarībā, taču daži no studentiem šī kursa ietvaros spēra savus pirmos soļus profesionālā teātra pasaulē. „Vecākais dēls” ir viena no aktieru kursa diplomdarba izrādēm, kurā topošie aktieri atspoguļos divu gadu laikā apgūtās iemaņas aktiermeistarībā.
Tomēr cilvēces pastāvēšanas priekšnoteikums ir ētika, nevis patiesība. Homo sapiens veidojās nesaraujamā darbarīku izmantošanas, runāšanas un domāšanas vienībā. Un domādams viņš saprata, ka patiesas reakcijas izdzīvošanai reti kad ir noderīgas. Cilvēkam, medību instinkta vadītam, gribējās nekavējoties mesties virsū medījumam. Bet viņš saprata, ka šī patiesā reakcija var nenest veiksmi. Labāk savaldīt sevi, pagaidīt izdevīgu brīdi, rūpīgi izdomāt, kā zvēru apmānīt. Vai tad veiksmīgu medību pamatā nav meli? Kas tad bija ar žagariem nomaskēta mamutu bedre? Visuzskatāmākie meli. Mēs varam to visu saukt par medību paņēmieniem, bet būtība no tā nemainās – ar žagariem pirmatnējais cilvēks apzināti sacīja mamutam: “Ej droši! Tur visur ir stingra, līdzena zeme!” Mamuts noticēja un beidza savu dzīvi homo sapiens vēderā. Bet homo sapiens tādējādi izdzīvoja. Un ne tikai izdzīvoja, bet arī kļuvu par neapstrīdamu pasaules valdnieku. Vai normālam cilvēkam ienāks prātā nosodīt pirmatnējo mednieku par šiem meliem? Bet iesim tālāk. Par mamutiem stāstīdams, es tikai gribēju parādīt, cik senas ir melošanas saknes. Bet šodien. Kas dominē audzināšanā? Meli. Ko māte māca savam puisītim pirms iešanas ciemos? “Uzvedies labi. Ja tev piedāvā kūkas, tad paņem tikai vienu. Ja tante tev piedāvās otru, tad pasaki paldies un atsakies – saki, ka vairāk negribi.” Un puisītis, vēlēdamies izaugt par augsti ētisku personību, tā arī saka: “Paldies, tante, man vairāk negribas.” Lai arī pats vai mirst no neprātīgas vēlēšanās aprīt vēl vismaz četras kūkas. Jā, mēs to nesaucam par meliem, mēs to saucam par pieklājību, bet būtība taču no tā nemainās. Tie vienalga ir meli, jo puisītis apzināti teica tantei ne to, ko domāja. Bet mēs viņu par šādu rīcību nenosodām. Pat slavējam. Kāpēc? Tāpēc, ka mēs cilvēka rīcību vērtējam nevis pēc tā, vai viņš melo, bet pēc tā, kāpēc viņš melo. Svarīgi ir melot ētisku motīvu dēļ. Ja tava patiesība nesīs ļaunumu, tad ikviens normāls līdzcilvēks tevi novērtēs kā nelieti. Nu padomā pati – ja neglīta meitene man prasa: “Sven, vai es esmu skaista?” un es viņai godīgi atbildu: “Nē, mīļā, tu esi tik atbaidoša, ka man, uz tevi skatoties, tikai vemt vien gribas!” Un ja uz nerviem krītoša vecmāmiņa prasa bērniņam: “Vai tu mani mīli?” Vai, tavuprāt, pareizākā atbilde būtu: “Kas tev nāk prātā, vecā ragana! Zārkā es tevi gribētu redzēt baltās čībiņās! Noriebusies kā rūgta nāve tu man esi!” Tāpēc jautājums – melot vai nemelot – ir principiāli atrisināts jau cilvēces rītausmā. Vai iespējams dzīvot uz meliem būvētu dzīvi? Ne tikai iespējams. Nav iespējams pat pāris stundas bez meliem nodzīvot. Nemaz nerunājot par laimīgu dzīvi. Jo izsvērtāk un rūpīgāk tu liksi melus pie meliem, jo laimīgāks būsi gan tu pats, gan tie, kas dzīvo tev apkārt. Līdz ar to arī mums nepastāv un nevar pastāvēt jautājums: melot vai nemelot? Pastāv tikai jautājums, kā, kad un kur melot un kā šos melus sapīt pareizā, morāli augstvērtīgā tīklā. Es vēl nevaru tev šodien atbildēt uz visiem “ko” un “kā” kurā brīdī mēs turpmāk darīsim. Domāsim, laiks palīdzēs. Un, ja esmu tevi principā pārliecinājis, tad lūdzu tikai vienu: nesteidzies... nesteidzies ar savu patiesību. Darīsim visu, lai ap mums būtu pēc iespējas mazāk nelaimīgu cilvēku.
Советский драматург, который в своих произведениях мастерски отобразил сложную и противоречивую природу человека, переплетение трагического и комического; сумевший в повседневности увидеть сущностные вечные проблемы. Поэтому Вампилова часто сравнивают с Чеховым и называют одним из выдающихся драматургов ХХ века.
Первый рассказ Александра Вампилова был опубликован 1 ноября 1957 года под псевдонимом А. Санин. За свою короткую трагическую жизнь Вампилов написал пьесы «Прощание в июне» (1964), «Старший сын» (1968), «Утиная охота» (1970), «Провинциальные анекдоты» (1970), «Прошлым летом в Чулимске» (1972). Вначале его произведения ставили только в немногих провинциальных театрах, и при жизни драматург не получил признания. Вампилов погиб за два дня до своего 35-летия – утонул в озере Байкал. Его творчество оценили после смерти, сегодня мастерство Вампилова и вклад в драматургию не вызывают сомнения. Несколько произведений экранизировано, и пьесы получают всё новые и новые сценические версии.
В 2021 году в Даугавпилсской Музыкальной средней школе имени Станислава Брока началась реализация новой учебной программы «Театральное искусство». Ее цель – подготовить профессиональных актеров, которые, получив необходимые навыки, пополнят актерскую труппу Даугавпилсского театра. Руководитель программы – директор Даугавпилсского театра Олег Шапошников, в роли педагогов выступили как актеры Даугавпилсского театра, так и приглашенные из разных городов Латвии и других стран профессионалы театрального искусства. Параллельно актерскому мастерству студенты изучали сценические движения, танец, вокал, игру на музыкальных инструментах и посещали различные мастер-классы.
Этим летом после двух лет обучения ожидается выпуск первого актерского курса Даугавпилсской Музыкальной средней школы имени Станислава Брока. Большинство воспитанников курса – танцоры Даугавпилсского театра, во время учебы они совершенствовали свое актерское мастерство. При этом часть студентов делали лишь первые шаги в мире профессионального театра.
Спектакль «Старший сын» является одной из дипломных работ выпускников учебной программы «Театральное
искусство» Даугавпилсской Музыкальной средней школы имени Станислава Брока, в которой будущие актеры покажут, чему научились за прошедшие два года.