„Lai būtu ērtāk uztvert un analizēt informāciju, kura nonāk mūsu smadzenēs, cilvēka psihei ir dabiska tieksme visu vienkāršot. Šī iemesla dēļ cilvēki bieži tiecas visu iedalīt pretējās kategorijās: melns un balts, slikts un labs un tā tālāk. To pašu mēs cenšamies izdarīt ar informāciju, iedalot to patiesībā un melos. Taču arī šeit, tāpat kā dabā, nepastāv absolūti melnais un absolūti baltais, nepastāv absolūta patiesība vai meli. Tādēļ ļoti bieži acīmredzamas patiesības aizsegā slēpjas arī nelieli, taču meli. Patiesība šādā gadījumā izskatās kā liels kuģis, kuru vada nevienam neredzams kapteinis – meli. Un tādas situācijas bieži tiek izmantotas ne tikai privātajā dzīvē, bet arī sabiedriskajā, lai manipulētu ar apziņu. Šī luga kā zem palielināmā stikla pēta manipulācijas mehānismus, kurus viens cilvēks izmanto attiecībā pret otru, un skatītāji varieraudzīt šo sarežģīto procesu visās tā sīkākajās detaļās, lai, iespējams, nākotnē varētu šos mehānismus atpazīt un kritiskāk izvērtēt saņemto informāciju - vai tā būtu iegūta savstarpējā saziņā, vai plašsaziņas telpā.”
Tomēr cilvēces pastāvēšanas priekšnoteikums ir ētika, nevis patiesība. Homo sapiens veidojās nesaraujamā darbarīku izmantošanas, runāšanas un domāšanas vienībā. Un domādams viņš saprata, ka patiesas reakcijas izdzīvošanai reti kad ir noderīgas. Cilvēkam, medību instinkta vadītam, gribējās nekavējoties mesties virsū medījumam. Bet viņš saprata, ka šī patiesā reakcija var nenest veiksmi. Labāk savaldīt sevi, pagaidīt izdevīgu brīdi, rūpīgi izdomāt, kā zvēru apmānīt. Vai tad veiksmīgu medību pamatā nav meli? Kas tad bija ar žagariem nomaskēta mamutu bedre? Visuzskatāmākie meli. Mēs varam to visu saukt par medību paņēmieniem, bet būtība no tā nemainās – ar žagariem pirmatnējais cilvēks apzināti sacīja mamutam: “Ej droši! Tur visur ir stingra, līdzena zeme!” Mamuts noticēja un beidza savu dzīvi homo sapiens vēderā. Bet homo sapiens tādējādi izdzīvoja. Un ne tikai izdzīvoja, bet arī kļuvu par neapstrīdamu pasaules valdnieku. Vai normālam cilvēkam ienāks prātā nosodīt pirmatnējo mednieku par šiem meliem? Bet iesim tālāk. Par mamutiem stāstīdams, es tikai gribēju parādīt, cik senas ir melošanas saknes. Bet šodien. Kas dominē audzināšanā? Meli. Ko māte māca savam puisītim pirms iešanas ciemos? “Uzvedies labi. Ja tev piedāvā kūkas, tad paņem tikai vienu. Ja tante tev piedāvās otru, tad pasaki paldies un atsakies – saki, ka vairāk negribi.” Un puisītis, vēlēdamies izaugt par augsti ētisku personību, tā arī saka: “Paldies, tante, man vairāk negribas.” Lai arī pats vai mirst no neprātīgas vēlēšanās aprīt vēl vismaz četras kūkas. Jā, mēs to nesaucam par meliem, mēs to saucam par pieklājību, bet būtība taču no tā nemainās. Tie vienalga ir meli, jo puisītis apzināti teica tantei ne to, ko domāja. Bet mēs viņu par šādu rīcību nenosodām. Pat slavējam. Kāpēc? Tāpēc, ka mēs cilvēka rīcību vērtējam nevis pēc tā, vai viņš melo, bet pēc tā, kāpēc viņš melo. Svarīgi ir melot ētisku motīvu dēļ. Ja tava patiesība nesīs ļaunumu, tad ikviens normāls līdzcilvēks tevi novērtēs kā nelieti. Nu padomā pati – ja neglīta meitene man prasa: “Sven, vai es esmu skaista?” un es viņai godīgi atbildu: “Nē, mīļā, tu esi tik atbaidoša, ka man, uz tevi skatoties, tikai vemt vien gribas!” Un ja uz nerviem krītoša vecmāmiņa prasa bērniņam: “Vai tu mani mīli?” Vai, tavuprāt, pareizākā atbilde būtu: “Kas tev nāk prātā, vecā ragana! Zārkā es tevi gribētu redzēt baltās čībiņās! Noriebusies kā rūgta nāve tu man esi!” Tāpēc jautājums – melot vai nemelot – ir principiāli atrisināts jau cilvēces rītausmā. Vai iespējams dzīvot uz meliem būvētu dzīvi? Ne tikai iespējams. Nav iespējams pat pāris stundas bez meliem nodzīvot. Nemaz nerunājot par laimīgu dzīvi. Jo izsvērtāk un rūpīgāk tu liksi melus pie meliem, jo laimīgāks būsi gan tu pats, gan tie, kas dzīvo tev apkārt. Līdz ar to arī mums nepastāv un nevar pastāvēt jautājums: melot vai nemelot? Pastāv tikai jautājums, kā, kad un kur melot un kā šos melus sapīt pareizā, morāli augstvērtīgā tīklā. Es vēl nevaru tev šodien atbildēt uz visiem “ko” un “kā” kurā brīdī mēs turpmāk darīsim. Domāsim, laiks palīdzēs. Un, ja esmu tevi principā pārliecinājis, tad lūdzu tikai vienu: nesteidzies... nesteidzies ar savu patiesību. Darīsim visu, lai ap mums būtu pēc iespējas mazāk nelaimīgu cilvēku.
Hermanis Paukšs (dz.1953) – dramaturgs, rakstnieks, režisors, aktieris, teātra pedagogs, Dramaturgu teātra mākslinieciskais vadītājs. Literārās darbības sākumā rakstījis satīrisku dzeju un prozu. Pirmā publikācija – dzejoļu kopa „Bezjēdzība” žurnāla „Dadzis” 1970. gada 13. numurā (ar pseidonīmu Signe). Vēlāk pievērsies dramaturģijai. Sarakstījis vairākus desmitus lugu, daudzas no tām viencēliena formā. Daļa Paukša darbu adresēti bērniem un pusaudžiem. 2005. gadā piešķirta Autortiesību bezgalības balva par gandrīz 20 lugu iestudējumiem dažādos Latvijas amatierteātros. „Meli bez noteikumiem” ir otrais Hermaņa Paukša lugas „Striptīzs” iestudējums Daugavpils teātrī.
Pēdējo gadu laikā ir strauji pieaudzis dezinformācijas apjoms, kuras tīklos mēdz iekrist arī ļoti izglītoti cilvēki. Viens no iemesliem – dezinformatori apzināti rada stāstus, kas raisa stipras emocijas, bieži vien negatīvas (naidu, dusmas), kuras pārmāc un kavē kritisku saņemtās informācijas izvērtēšanu. Tāpēc viens no pamatieteikumiem – nesteidzies reaģēt!
Šeit ir 5 vienkārši medijpratības soļi, kas palīdzēs veiksmīgi izvērtēt jebkuru informatīvo vēstījumu un atpazīt dezinformāciju jeb viltus ziņas:
1) Pārliecinies, kāds ir ziņas vēstījums!
Pievērs uzmanību, vai ziņa nav īpaši emocionāla, pārspīlēta, sensacionāla.
2) Pārliecinies par ziņas avotu!
Noskaidro, kas šo ziņu ir publicējis – par jomu atbildīgā iestāde, uzticams medijs vai arī ziņa tiek nodota kā baumas.
3) Izpēti ziņas saturu!
Aplūko, vai ziņas saturs sakrīt ar citos uzticamos medijos publicēto un vai ziņas saturs, teikumu uzbūve, pieturzīmju lietojums, foto vai video nerada šaubas!
4) Veido savu uzticamo avotu sarakstu!
Par uzticamiem avotiem var uzskatīt atbildīgās valsts iestādes un medijus, kas sevi pierādījuši kā objektīvus informācijas līdzekļus.
5) Neklusē, ja atpazīsti dezinformāciju!
Uzrunā savus tuvos – draugus, ģimeni, paziņas un līdzcilvēkus, ja viņi dalās ar nepatiesu informāciju. Par
dezinformāciju, kas rupji pārkāpj sabiedrisko mieru un kārtību, jāziņo Valsts policijai.
Avots: Kultūras ministrijas medijpratības materiāli
Iestudējums tapis ar Lielbritānijas vēstniecības Latvijā un Baltijas Mediju izcilības centra atbalstu
«Чтобы было удобнее воспринимать и анализировать информацию, попадающую в наш мозг, психика человека обладает естественной способностью всё упрощать. По этой причине люди часто пытаются всё свести к противоположным категориям: черное и белое, плохое и хорошее ит. д. Так же мы пытаемся поступить и с информацией, разделяя ее на правду и ложь. Но и здесь, как и в природе, не существует абсолютно черного и абсолютно белого, не существует абсолютной правды или лжи. Поэтому нередко под покровом очевидной правды скрывается пусть и небольшая, но всё же ложь. Правда в этом случае подобна большому кораблю, которым управляет никому не видимый капитан – ложь. Такие ситуации часто бывают не только в частной жизни, но и в общественной, чтобы манипулировать
сознанием. Эта пьеса, как под увеличительным стеклом, исследует механизмы манипуляций, которые один человек использует против другого, и зрители смогут увидеть этот сложный процесс во всех его мельчайших деталях, чтобы, возможно, в дальнейшем научиться распознавать такой механизм и более критически оценивать информацию, полученную при взаимном общении или в публичном пространстве».
Херманис Паукшс (родился в 1953 году) – драматург, писатель, режиссер,
актер, театральный педагог, художественный руководитель Театра
драматургов. В начале литературной деятельности писал сатирические стихи и прозу. Первая публикация – подборка стихов «Бессмысленность» (Bezjēdzība) в журнале Dadzis (13-й номер за 1970 год, псевдоним автора Signe). Позже увлекся драматургией, написал несколько десятков пьес, многие из них –одноактные. Часть произведений Паукшса адресована детям и подросткам. В 2005 году получил премию «Бесконечность» (Autortiesību bezgalības balva) за более, чем 20 спектаклей в разных любительских театрах Латвии. «Ложь без правил» - вторая постановка пьесы Херманиса Паукшса «Стриптиз» в Даугавпилсском театре.
В последние годы резко вырос объем дезинформации, в сети которой могут попасть даже очень образованные люди. Одна из причин – дезинформаторы сознательно создают истории, вызывающие сильные эмоции, часто – негативные (ненависть, злоба); и эти эмоции замедляют и подавляют критическую оценку полученной информации. Поэтому одна из основных рекомендаций – не спешить реагировать!
Здесь 5 простых шагов медиаграмотности, которые помогут правильно оценить любую информацию и распознать фейковые новости:
1) Обратите внимание на способ подачи новости! Посмотрите, не является ли новость слишком эмоциональной,
преувеличенной, сенсационной.
2) Обратите внимание на источник новости!Узнайте, кому принадлежит публикация – отвечающему за определенную сферу учреждению, СМИ, которому можно доверять или же информация похожа на сплетни.
3) Исследуйте содержание новости!
Проверьте, совпадает ли содержание новости с тем, что опубликовано в
других надежных СМИ, не вызывают ли сомнения построение предложений,
пунктуация, фото и видеоизображения.
4) Создайте свой список надежных источников! Надежными источниками можно считать отвечающие за определенную сферу государственные учреждения и СМИ, которые имеют репутацию объективной подачи информации.
5) Не молчите, если столкнулись с дезинформацией! Информируйте своих близких – друзей, семью, знакомых, если они делятся фейковой информацией.
О дезинформации, грубо нарушающей общественное спокойствие и порядок, следует сообщать в Государственную полицию.
Спектакль создан при поддержке посольства Великобритании в Латвии и
Балтийского центра развития СМИ.